RizVN Login

  • corona
  • 96 10 27YADGIRI
  •  
    97 1 14shakib

هوش های چند گانه و تکالیف شب


1- هوش زبانی و کلامی
توانایی های خاصی از آن نشأت گرفته اند ،از جمله : صحبت کردن ، شنیدن ، نوشتن، شعر گفتن ، گزارش نویسی ، گزارشگری ، نقالی ، سخنوری ،شرح، توصیف و بیان روشن ، دستور زبان ، یادگیری زبان دوم ، بحث، گفتگو ، خاطره نویسی و یادداشت برداری.
بسیاری از افراد در این حوزه قابلیت رشد چشمگیری دارند . تکلیف مناسب هوش زبانی و کلامی، این فرصت را ایجاد می کند که فرد به وجود این قابلیت بیش تر پی ببرد و کار معلم برای تعیین تکلیف متناسب برای او ، آسان تر شود .
مثال: برای دانش آموزانی که خیلی صحبت می کنند و به تکالیف توجه ندارند. از آنها بخواهیم ، در ساعتی خاص به تماشای تلویزیون بپردازد و گزارشی از برنامه ی مورد نظر تهیه کند با این شرط که ده کلمه ی جدید از درس در گزارش باشد .
راه حل های مسأله های ریاضی را به شکل کتبی یا شفاهی توضیح بده .
شرح آزمایش کتاب علوم را بعد از انجام در کلاس بیان کند .
2- هوش موسیقایی یا موزون
در این حوزه ، این قابلیت ها مطرح می شوند : درک موسیقی ، ملودی، ضرب آهنگ،آواز خواندن ، نواختن آلات موسیقی و حساسیت نسبت به اصوات و آواز و ملودی و هارمونی و شناخت آن ها .
همه ی ما تجربه حفظ جدول ضرب ، با آهنگ خاصی را دارا هستیم . و برخی از ما شعر کتاب ها را با ملودی خاصی حفظ کرده ایم و هم اکنون آن ها را در یاد داریم .
مثال : چون فهمیدم بچه ها در یادگیری و حفظ بعضی مفاهیم ریاضی مثل محیط و مساحت همراه با شعر بسیار موفق تر هستند . در تکالیف یک تکلیف اختیاری قرار دادم که هرکس می تواند این تعریف یا .....را آهنگین یا به شعر در آورد . اغلب بچه ها این کار را انجام می دهند و موفق هستند .
3- هوش منطقی یا ریاضی
در درک استدلال ، نتیجه گیری ، قیاس منطقی ، دسته بندی ، سازماندهی ، تجزیه و تحلیل اطلاعات ، اثبات ، قضاوت و ارزیابی اشاره دارد .
بسیاری از دانش آموزان ، با درک چگونگی و چرایی ، تجزیه و تحلیل عوامل و در نهایت جمع بندی آن ها ، به یادگیری عمیق تر و سریع تری دسترسی پیدا می کنند .
مثال شماره 1 : بنابر این پس از مطالعه ی درسی از تاریخ پنجم یا چهارم ، تکلیفی با این مضمون که "چرا چنین واقعه ای رخ داد و شما چگونه عکس العمل زمامدار مربوطه را ارزیابی می کنید " برای تعدادی از افراد دارای توانایی ، به یادگیری بسیار عمیقی خواهد انجامید.
مثال شماره 2:مسأله ریاضی جای یک عدد فرض کنید و مرحله مرحله با آن پیش بروید .( جمع شوید –کم شوید- ضرب شوید و ...)اینگونه دقیقاً می فهمید که چرا لازم است یک راه حل خاص را برای مسأله پی بگیرید تا به نتیجه برسد .
4- هوش بصری - فضایی
درک بصری فضایی، تجسم فضایی، رسم نقشه و نمودار ، کار تصویری ، گرافیک ، طراحی ، خیال پردازی ، دیدن رویا و کابوس و بیان آنها ، علاقه به دیدن فیلم و ویدئو ، بازی های بصری مثل شطرنج و فعالیت های وابسته به ثبت و انتقال دانش به صورت تصویر ، از جمله قابلیت های مربوط به این حیطه یا حوزه از هوش انسان هستند .
برای این دسته افراد ، بسیاری از مفاهیم ، با تبدیل شدن به نمودار ، بیشتر قابل یادگیری هستند . تماشای یک عکس ، به جای خواندن تفسیر ، یادگیری ماندگاری برایشان ایجاد می کند . پس بهتر است فعالیت و تکالیفی مثل : ساخت پوستر ، کشیدن نمودار ، عکاسی و ساخت مدل را به آنها واگذار کنیم .
داستان های کتاب فارسی و هدیه ها بصورت نقاشی .
مسأله های ریاضی به صورت نقاشی
درس جغرافی به خصوص پنجم کشیدن نقشه در پایان هر درس و هر آنچه از درس یاد گرفتیم در نقشه پیاده کنیم .
5- هوش بدنی – هیجانی
شامل قابلیت های مربوط به حرکت دادن و استفاده از اعضای بدن ، بکارگیری انگشتان و دست ها در امور ظریف ، تایپ ، کشاورزی ، مهندسی ، آشپزی ، انجام کارهای عملی ، شکل دادن به اجسام ، ایفای نقش ، پانتومیم و دوباره سازی کردن کار با ابزار .......
تدریس جهت های جغرافی استفاده از دانش آموزان برای نمایش جهت ها یا ایفای نقش مهره ها ، در ریاضی جمع و تفریق از دانش آموزان ، به نمایش در آوردن درسی از تاریخ یا فارسی _ ساخت وسیله در درس علوم .
مثال: در درس علوم خواستیم یک اهرم بیاورند --- دانش آموز بیل آورده
در درس طبقه بندی ---- آوردن سنگ .
6- هوش طبیعی
افراد این گروه به شناخت طبیعت و طبقه بندی گونه های گیاهی و جانوری علاقه زیادی دارند . بنابر این به موضوعات جغرافی – علوم ، بیش از سایر موارد توجه نشان می دهند . از تکالیف مناسب برای آنان ، گردش علمی است که طی آن ، اطلاعات بسیار خوب و جامعی را نسبت به سایرین جمع آوری می کنند . این افراد ترجیح می دهند ، فعالیت های خود را در فضای باز و تا حد امکان در دل طبیعت

Showcases

Background Image

Header Color

:

Content Color

: